sobota, 6 sierpnia 2011

bambus - symbol pokoju

          66 lat temu - 6 sierpnia 1945 roku o godzinie 8:15 bomba atomowa zmiotła z powierzchni ziemi Hiroszimę. Trzy dni później - 9 sierpnia o godzinie 11:02 - bomba spadła na Nagasaki.


Relacja Kitayamy Futaby z 1945 r., kobiety która przeżyła wybuch:

          "Nagle, bez uprzedniego alarmu, pojawił się bardzo wysoko, nad naszymi głowami pojedynczy nieprzyjacielski samolot. Jedna z kobiet krzyknęła: "patrzcie, spadochron!". Odwróciłam się na ten okrzyk i właśnie w tym momencie przenikliwy błysk zakrył całe niebo. Co było pierwsze: błysk czy huk wybuchu, który zdawał się rozdzierać mnie na kawałki? Nie pamiętam. Rzuciło mną o ziemię i natychmiast świat zaczął się walić wokół mnie, na mnie, na moją głowę. Przestałam cokolwiek widzieć. Zaczęłam dość mocno pocierać sobie nos serwetką, zawieszoną przy pasku. Nagle z przerażeniem spostrzegłam, że na serwetce pozostały kawałki skóry z mojej twarzy.... Ach! I skóra z moich rąk, i skóra z ramion również zaczęła odpadać.

Cytat z filmu "Dzieci Hiroszimy"

          Dziś wstawiam wiecznie zielone bambusy - symbol pokoju i długowieczności. Oby pokój - w każdym miejscu na Ziemi - trwał jak najdłużej.

akwarela / papier 15 x 42 cm / 2008

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz